Jako content marketing określa się treść promocyjną, wykorzystywaną do zwiększenia popularności firmy oraz jej produktów lub usług. Content marketing dotyczy zarówno głównej strony firmowej, jak i witryn zewnętrznych. W dzisiejszym marketingu treść odgrywa niezwykle ważną rolę, często będąc istotniejszym elementem strategii promocyjnej niż tradycyjne reklamy. Dlaczego content marketing jest tak ważny? Jak wykorzystać treść, aby skutecznie wypromować markę, produkt, czy stronę internetową?

Znaczenie content marketingu

Pierwotnie treść na stronie miała na celu utrzymać zainteresowanie klienta produktem. Dzisiaj oprócz tego, zawartość strony ma również inne zadania, takie jak budowanie długotrwałego wizerunku marki oraz zwiększanie widoczności strony w internecie. Rodzaj i jakość treści na stronie mają kluczowe znaczenie dla pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, wpływając tym samym na skuteczność pozyskiwania nowych klientów.

Treść atrakcyjna dla klienta

Kluczowym aspektem w kwestii treści na stronie jest jej atrakcyjność dla klienta. Jest to warunek konieczny, aby internauta nie opuścił strony kilka sekund po tym, jak się na niej pojawi. Z perspektywy wartości, jaką treść stanowi dla klienta, powinna być ona przede wszystkim:

  • przydatna – klienci doceniają wartościowe informacje o produktach czy usługach, jak również wskazówki, w jaki sposób z nich korzystać.
  • interesująca – niezwykle ważny jest ciekawy, zabawny język tekstów na stronie. Nawet najbardziej wartościowa treść nie zachęci klienta do czytania, jeżeli tekst będzie napisany w nieciekawy sposób.
  • w przystępnej formie – treści na stronie nie może być zbyt dużo, aby nie przytłoczyła użytkownika. Ponadto, niezbędne jest dzielenie jej na akapity oraz wstawianie wielu nagłówków.

Content marketing jako budowanie wizerunku

Content marketing ma na celu zachęcać użytkowników do dokonywania zakupów tu i teraz. Jednak coraz częściej treść na stronie wykorzystuje się również do celów długoterminowych. Umiejętnie stworzony content marketing pomaga bowiem budować wizerunek firmy, jako zespołu profesjonalistów. Dlatego też teksty na stronie powinny zawierać fachowe wskazówki, dotyczące np. użycia oferowanych produktów. Wskazane jest również wplatanie w treść profesjonalnych terminów, jednak nie można z tym przesadzić, aby tekst pozostał czytelny dla laików.

Budowanie wizerunku wymaga, aby content marketing tworzyć również poza własną stroną internetową. Niezwykle cenne są artykuły sponsorowane, które dodatkowo przyczyniają się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania. Im wyższy prestiż strony zewnętrznej, tym większą korzyść wizerunkową zapewnia publikacja na niej artykułu. Ponadto, jeżeli do stworzenia treści zostanie zaproszony ekspert, pozytywne efekty zostaną spotęgowane.

Znaczenie treści dla pozycjonowania organicznego

Pojęcie pozycjonowania organicznego jest kluczowe w dzisiejszym marketingu. Coraz więcej osób poszukuje usług i produktów w internecie, nie kierując uwagi na konkretne firmy, lecz po prostu wpisując hasła w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja witryny w wynikach, tym większe szanse, że zostanie wybrana przez internautę. Istnieje możliwość wykupienia wysokiej pozycji, lecz nie daje ono tak korzystnych efektów marketingowych, jak sukces w wyszukiwarce osiągnięty w sposób naturalny, jednak jest to temat na zupełnie inny artykuł.

Pozycja w wyszukiwarce jest wypadkową wielu czynników, wśród których jest również treść na stronie. W tej kwestii najważniejsze są:

  • frazy kluczowe – Google pozycjonuje strony pod kątem poszczególnych fraz kluczowych. Tak więc w treści powinny się znaleźć słowa i zwroty najczęściej wyszukiwane przez internautów zainteresowanych witrynami o profilu pozycjonowanej strony. Jednak nieodpowiednią strategią jest nienaturalne nasycanie treści frazami kluczowymi, gdyż inteligentne algorytmy Google nakładają dotkliwe kary po wykryciu tego typu działań.
  • struktura tekstu – tekst nie może być jednym blokiem tekstu. Istotne są akapity oraz nagłówki, w których od czasu do czasu powinny się pojawiać frazy kluczowe.
  • jakościowy blog firmowy – content publishing zwiększa wiarygodność i rzetelność strony w oczach Google, o ile treść znajdująca się na blogu jest wartościowa.
  • wartość merytoryczna treści – istotna nie tylko ze względu na atrakcyjność dla klienta, ale również dla wyszukiwarki. Algorytmy Google są dziś w stanie całkiem trafnie ocenić merytorykę treści, promując teksty o wyższej wartości.

Najpopularniejsze formy content marketingu

Treść marketingowa na stronie, jak i poza nią, przyjmuje różne formy. Niektóre z nich wykazują większą, a inne mniejszą skuteczność. Istotna jest jednak różnorodność treści na stronie, która nie dopuszcza do zanudzenia klienta. Najczęściej content marketing występuje w następujących formach:

  • poradniki – idealna treść na blog firmowy. Pomaga budować wizerunek profesjonalnej firmy, dostarcza praktycznych informacji oraz przyczynia się do zwiększenia pozycji strony w wyszukiwarce, dzięki wysokiej wartości merytorycznej treści.
  • artykuły sponsorowane – publikowane na stronach zewnętrznych zapewniają zwiększenie zasięgu oraz sukces w pozycjonowaniu za sprawą zamieszczonych w nich linków do strony głównej.
  • artykuły eksperckie – niezbędne, aby zbudować odpowiedni wizerunek firmy. Praktyczne artykuły pisane przez ekspertów wzbudzają zaufanie klientów.
  • ebooki – stanowią dowód na zaangażowanie firmy w tworzenie treści dla klientów, co jest przez nich doceniane. Ponadto, eksperckie ebooki utrwalają wizerunek profesjonalizmu firmy.
  • infografiki – przykuwają uwagę oraz umożliwiają przedstawienie treści w bardziej czytelny sposób.
  • video – doskonałe urozmaicenie treści. Warto od czasu do czasu zamieszczać pliki video na blogu firmowym w postaci praktycznych filmów instruktażowych.

 

BLUE MONSTER | agencja marketingowa
Marek Jeziorek
CEO | Account Director
marek.jeziorek@bluemonster.pl
T: +48 533 992 662