Rewitalizacja logo – niezbędny element rebrandingu i nie tylko
Lifting logo to powszechne zjawisko wśród małych firm regionalnych, jak i wielkich przedsiębiorstw międzynarodowych. Dlaczego firmy decydują się na zmianę logo, pomimo jego rozpoznawalności i renomy marki? Czy następstwem rewitalizacji logo powinny być działania, mające na celu pełen rebranding firmy? Wyjaśnijmy, w jakim celu rozpocząć pracę nad modyfikacją logo i kiedy warto zdecydować się na tego typu usługę.
Dlaczego warto rewitalizować logo?
Oczywiście rozpoznawalność logo ma niezwykłą wartość, jednak nawet najciekawszy symbol graficzny renomowanej firmy z czasem zaczyna się nudzić odbiorcom. Przestają oni zwracać na niego uwagę, a usługi firmy nie są już postrzegane jako ciekawe, innowacyjne, atrakcyjne. Stąd też zalecamy regularną rewitalizację logo w celu odmładzania wizerunku firmy, wprowadzania pewnej świeżości i stałego wzbudzania zainteresowania klientów.
Kolejną kwestią, o której nie można zapominać, jest zmiana panujących trendów. Z logo jest trochę jak z modą, kreacje doceniane w danym roku, po kilku lub kilkunastu latach często stają się symbolem kiczu. Nawet najlepsze logo, cenione za oryginalność, ciekawy wzór, atrakcyjną czcionkę, po pewnym czasie może zostać uznane za mało interesujące, gdyż większe uznanie zyskują inna czcionka, kolory, czy kształty. Ponadto, logo, które było oryginalne i przyciągające dziesięć lat temu, dzisiaj odbierane jest jako wtórne, ponieważ przez te lata z pewnością powstały dziesiątki podobnych projektów.
Powyższe argumenty, przemawiające za koniecznością przeprowadzenia rewitalizacji logo, pojawiają się zwykle najwcześniej po kilku latach jego istnienia. Jednak często z prośbą o pomoc zwracają się do nas przedstawiciele zupełnie nowych firm, w których logo znajduje się błąd. Mowa o użyciu niewłaściwej czcionki, barwy, czy niepoprawnej konstrukcji wzoru. Generalnie, zwykle chodzi o realizację niezgodną z pierwotnym projektem. Rewitalizacja logo polegająca jedynie na poprawie błędów trwa krótko, gdyż nie wymaga analizy rynku, ani tworzenia nowego projektu.
Więcej pracy mamy w przypadku rewitalizacji logo mającej na celu zmianę wizerunku firmy. Chęć odmiennego postrzegania przez odbiorców może wynikać z różnych czynników. Czasem jest to efekt zaistnienia konieczności przeprowadzenia kompletnego rebrandingu, o czym mowa poniżej, zdarza się jednak, iż zlecenie, które otrzymujemy, ogranicza się do liftingu logo. Być może wraz z upływem lat logo przestaje pełnić swoją funkcję, nie przemawia już do określonej grupy docelowej, czy nie nadąża za zmianami w mentalności społecznej.
Rewitalizacja logo – wstęp do rebrandingu
Jak już wspomniałem, rewitalizacja logo bywa elementem większego procesu, zwanego rebrandingiem. Zmiany tego typu polegają na modyfikacji ogólnej percepcji firmy, natomiast lifting logo staje się elementem zmian w identyfikacji wizualnej. Czym jest identyfikacja wizualna? Warto wyjaśnić, co oznacza to pojęcie.
Praca nad identyfikacją wizualną polega na przeprowadzaniu szeregu działań, mających na celu wywołanie określonego wrażenia i konkretnych reakcji u odbiorców za pomocą spójnej prezentacji wizualnej firmy. Tym samym zmiany dotyczą m.in. takich elementów. jak wygląd strony internetowej, jej kolorystyka, stroje pracowników, wygląd lokalu, banerów reklamowych, a także logo. Rzecz w tym, aby klient przy każdym kontakcie z firmą, jej stroną internetową lub materiałami reklamowymi odczuwał określone emocje, kojarzył firmę z produktem lub usługą. oraz miał pewność, że oferta skierowana jest właśnie do niego. Dlatego też podczas przeprowadzania rewitalizacji logo przykładamy szczególną uwagę, aby dostosować je do określonej grupy odbiorczej. Nad identyfikacją wizualną intensywnie pracujemy, tworząc pierwsze logo danej firmy. Dlaczego zatem zalecamy rewitalizację logo? Czemu identyfikacja wizualna miałaby być modyfikowana? Poniżej najczęściej spotykane przyczyny.
Zmiana profilu działania
Jeżeli klient zmienia branżę działania, zawsze zalecamy rewitalizację logo. Przykładowo, trudno sobie wyobrazić takie same projekty symbolizujące zakład fryzjerski i usługi elektryka. Oczywiście, tak radykalne przebranżowienie to rzadkość, jednak również mniejsze zmiany wymagają naszej ponownej pracy nad logo. Kiedy klient przedstawia nam swój nowy profil działania, dokonujemy szczegółowej analizy branży, określając optymalne parametry nowego logo.
Warto zauważyć, że nie tylko zmiana branży, ale również rozszerzenie działalności, wymaga rewitalizacji logo, szczególnie jeżeli nowa usługa jest zupełnie inna od już istniejących. Uwzględnienie tego w symbolice graficznej firmy jest niezbędne. W przypadku nowych usług i produktów spójnych z tymi znajdującymi się już w ofercie, również zalecamy rewitalizację logo, w którym podkreślamy wtedy kompleksowość działania firmy.
Zmiana lub poszerzenie grupy odbiorców
Czasami pomimo braku większych modyfikacji oferty, grupa odbiorców ulega poszerzeniu lub też całkowitej zmianie. Za przykład mogą tu posłużyć luksusowe samochody, niegdyś oferowane głównie mężczyznom w średnim lub starszym wieku. Dzisiaj ludzie bogacą się szybciej, więc logo musi przemawiać także do młodych. Ponadto, na coraz większe zarobki mogą liczyć kobiety, realizujące się zawodowo o wiele częściej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Warto też pamiętać, że wraz ze zmianami społecznymi, zachodzą również zmiany wartości wyznawanych przez pierwotną grupę odbiorców, co nie może pozostać bez wpływu na logo firmy, jak i całą jej identyfikację wizualną.
BLUE MONSTER | agencja marketingowa
Marek Jeziorek
CEO | Account Director
marek.jeziorek@bluemonster.pl
T: +48 533 992 662