„Reklama dźwignią handlu”

Jest to stwierdzenia, którego aktualność nie przeminie. Odkąd tylko człowiek rozpoczął handel towarami i usługami, rozpoczęła się reklama. Oczywiście jej forma zmieniała się wraz z tym, jak zmieniały się aktualne trendy, ale zawsze była, jest i będzie. Zależało to również od globalizacji. Dla przykładu jeszcze w latach trzydziestych poprzedniego stulecia, reklama miała głownie wymiar lokalny. Wraz jednak ze wzrostem globalizacji i upływem kolejnych lat, przekraczała kolejne granice. W czasach dzisiejszych, mamy z nią do czynienia na co dzień i każdy reklamodawca stara się zwrócić uwagę i zainteresować potencjalnego klienta, np. poprzez zastosowanie popularnych aktualnie motywów, znanych piosenek, czy filmowych hitów. Jaki ma to wpływ na sprzedaż i zainteresowanie klienta reklamą?

 

Dlaczego przedsiębiorcy wykorzystują popularne tematy, filmy i piosenki w swoich reklamach?

Jest to zjawisko znane już od kilkudziesięciu lat, które w zdecydowany sposób pomaga zwrócić uwagę potencjalnego klienta i skusić go do zakupu towaru lub usługi. Oczywiście coś co podziała na jednego człowieka, może nie mieć wpływu na drugiego, ale każda firma ma dokładnie sprecyzowanych odbiorców, pod których tworzy kampanie reklamowe. Reklama telewizyjna lub radiowa, oparta na aktualnych tematach, nowych przebojach radiowych czy kinowych sprawia, że cała reklama wydaje się być bardzo aktualna i z góry zwraca na siebie uwagę. To właśnie zwrócenie uwagi jest kluczowe w przypadku reklamy i od tego wychodzą wszelkie działania marketingowe. Przedsiębiorcy decydują się więc na zastosowanie tego triku właśnie po to, aby zwrócić uwagę jak największej ilości odbiorców. Duża ilość odbiorców to w końcu większa to szansa na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie zarobienie większej ilości pieniędzy i zwrot z inwestycji reklamowej.

 

Czy przedsiębiorca może wykorzystać dowolnie filmy, piosenki lub aktualne wydarzenia do swojej reklamy?

O ile aktualne wydarzenia ze świata nie są obciążone prawami autorskimi (z wyjątkami koncertów, wydarzeń kulturalnych, targów, imprez, etc.), o tyle filmy, bajki czy piosenki nie mogą zostać wykorzystane do reklamy bez odpowiedniego zgłoszenia i uiszczenia tantiemu dla jego twórcy. Niestety im większy hit kinowy lub przebój radiowy, tym opłaty są wyższe. W związku z tym, na wykorzystanie hitów filmowych lub muzycznych w swoich reklamach, mogą sobie pozwolić przeważnie większe firmy i koncerny, których budżety reklamowe są bardzo duże, a zwrot z inwestycji reklamowej stosunkowo pewny. Oczywiście są również od tego wyjątki.

Do najważniejszych należy zakwalifikować chęć twórcy filmy lub utworu muzycznego do zaprezentowania go szerszej publiczności, za pośrednictwem reklamy. W takiej sytuacji, przedsiębiorca może się porozumieć z twórcą utworu lub filmu i zaproponować dużo mniejsze wynagrodzenie lub nawet jego brak. Niestety mniej znane filmy lub utwory mogą być przeszkodą do współpracy w myśl zasady ,,mniej znane zwraca mniejszą uwagę”. Reasumując – stosowanie w reklamach znanych filmów i utworów muzycznych wiąże się z dużymi kosztami, ale przekłada się to dość mocno na zainteresowanie reklamą potencjalnego klienta.

Przykładowe zastosowanie znanych filmów i utworów muzycznych w reklamach

Zastosowanie kinowych i muzycznych przebojów w reklamach jest bardzo często stosowane i wykorzystywane w naszym w Internecie. Dla przykładu możemy zaliczyć w tym miejscu reklamy sieci komórkowej PLAY, która w większości reklam używa przeboje polskich gwiazd muzycznych oraz wykorzystuje ich wizerunek. W reklamach tych, bardzo często pojawiają się również wycinki z teledysków gwiazd, które dodatkowo wzmagają uwagę odbiorcy.

Ciekawym przykładem mogą być również szkoły szachowe on line, które dzięki popularności serialu Gambit Królowej zyskują nowych klientów.  Dla przykładu, szkoła szachowa on line, tworzy filmy o serialu Gambit Królowej na portalu Youtube, w których analizuje po kolei rozgrywane w nim partie i dzięki zainteresowaniu serialem oraz szachami, zdobywa potencjalnych klientów. Jest to nieco pośrednie zastosowanie filmu w reklamie, ale jest to nadal reklama i działa bardzo skutecznie.

Jeśli interesuje Cię temat reklamy w Internecie zapraszamy do przeczytania naszego artykułu:
3 NAJBARDZIEJ POPULARNE REKLAMY NA YOUTUBE

BLUE MONSTER | agencja marketingowa
Marek Jeziorek
CEO | Account Director
marek.jeziorek@bluemonster.pl
T: +48 533 992 662