Pozornie założenie strony internetowej jest dziś niezwykle proste i dostępne dla każdego. Wystarczy kilka minut, aby stworzyć własną witrynę. Jeżeli jednak strona ma być przydatna marketingowo i atrakcyjna dla odwiedzających, potrzebny jest zdecydowanie większy nakład pracy. Jak przebiega tworzenie strony internetowej? Jakie wyróżnia się etapy? Komu zlecić pracę, aby została wykonana profesjonalnie?

Od czego zaczynamy?

Zanim rozpoczniemy właściwą pracę, musimy poznać oczekiwania klienta. Dowiadujemy się, w jakim celu powstaje strona, jakie ma pełnić funkcje i do kogo będzie kierowana. Pozwala nam to stworzyć ogólne wyobrażenie tego, jak powinna być skonstruowana dana witryna. W następnym kroku zapoznajemy się z daną branżą, analizujemy konkurencję, po czym przechodzimy do tworzenia projektu strony internetowej.

Jak powstaje projekt strony www?

W tym momencie przychodzi czas na stworzenie podstawowego menu, które w późniejszym czasie jest jeszcze modyfikowane i uzupełniane. Wyróżniamy podstrony, określamy ich liczbę, planujemy układ strony – zarówno boksów, jak i treści oraz grafik. Przy tworzeniu projektu pracuje kilku specjalistów, każdy zajmujący się innym aspektem działania. Kiedy dojdziemy do wniosku, że projekt jest gotowy, przychodzi czas, aby sprawdzić go poprzez stworzenie makiety strony internetowej.

Makietę przygotowujemy w przystosowanym do tego programie, który umożliwia stworzenie imitacji witryny. Jaki sens ma praca z makietą? Chodzi o to, iż projekt w surowej wersji może wyglądać ciekawie, natomiast po wdrożeniu okaże się rozczarowujący. Lepiej odkryć to jeszcze zanim programiści rozpoczną tworzenie kodów. Często rozplanowanie boksów okazuje się błędne, grafiki się rozmazują, a tekst rozjeżdża. W takim przypadku dokonujemy niezbędnych zmian, które weryfikujemy poprzez modyfikację makiety aż do momentu osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Wartość contentu

Interesujący układ strony, do spółki z atrakcyjną szatą graficzną przyciągają uwagę potencjalnego klienta, jednak to wartościowa treść zatrzymuje go na dłużej. Treści zamieszczone na stronie powinny być treściwe, ale też zwięzłe, gdyż klienci niechętnie czytają długie bloki tekstu. Warto wprowadzić rozróżnienie na treści ofertowe oraz informacyjne. Tekstami ofertowymi nazywa się treści na głównej stronie oraz podstronach, opisujące działanie firmy oraz poszczególne usługi. Są to jednak tylko ogólne opisy, które mają za zadanie zaciekawić klienta i zachęcić do zapoznania się ze szczegółami. W tekstach ofertowych powinny się również znaleźć dobrze dobrane frazy kluczowe, które sprawią, że Twoja strona stanie się dobrze widoczna w sieci.

Treści informacyjne to teksty opisowe produktów czy usług, dane kontaktowe, cennik, ale też wpisy na blogu wewnętrznym. Polecamy założenie bloga, gdyż pełni on bardzo ważną funkcję z perspektywy budowy wizerunku firmy. Zamieszczając regularnie wartościowe, fachowe treści, budujemy profesjonalny wizerunek firmy.

Przygotowanie grafik

Pracujący dla nas profesjonalni graficy przygotowują atrakcyjne, przyciągające uwagę grafiki, które jednocześnie nie cechują się nachalnością. Niezbędny jest również wybór barw dominujących na stronie, który nie może być przypadkowy. Przygotowanie grafik poprzedzamy badaniem rynku, określając kolory i wzory najlepsze dla danej branży, dzięki dostosowaniu do danych produktów i usług, jak i do gustów określonej grupy odbiorców.

Kodowanie front-end i back-end

Jak już wspomniano we wstępie, stronę internetową teoretycznie wykonać może każdy. Budowa witryny w WordPressie nie wymaga kodowania, tak więc obejdzie się bez fachowej wiedzy. Niemniej jednak, jeśli strona ma przynosić firmie realną korzyść, kodowanie okazuje się niezbędne i zawsze powinni zajmować się nim profesjonaliści. Kodowanie dzieli się na tzw. front-end i back-end. Pierwszy typ dotyczy tworzenia interfejsu i wszelkich elementów widocznych dla użytkownika. Tym samym wyspecjalizowani w tej dziedzinie programiści dbają o szeroko rozumianą atrakcyjność strony dla klienta. Natomiast kodowanie back-end należy wykonać w przypadku bardziej zaawansowanych stron internetowych, wymagających wprowadzenia dodatkowych funkcjonalności. Back-end dotyczy zaplecza strony, podstawy jego działania. Programiści od kodowania back-end zajmują się zatem kwestiami związanymi z tzw. code behind.

Rodzaje stron internetowych

Zagłębiając się w szczegóły i drobne różnice występujące między poszczególnymi stronami, tak naprawdę można by było wyróżnić dziesiątki ich rodzajów. Skupiliśmy się jednak na tych najpopularniejszych, które tworzymy dla klientów zdecydowanie najczęściej. Są to:

  • Strony wizytówki – najprostsza forma strony internetowej. Wizytówka pokrótce przedstawia daną firmę, powinna też zawierać dane kontaktowe. Jeżeli chodzi o kwestie marketingowe, strona wizytówka jest praktycznie bezwartościowa. Dlatego też tworzymy ja jedynie w specyficznych sytuacjach. Z wizytówki skorzystać mogą np. początkujące firmy, którym budżet nie pozwala stworzyć pełnowartościowej strony. Warto również zbudować tę prostą witrynę, kiedy strona właściwa jest w budowie lub przebudowie.
  • Strony firmowe – standardowy rodzaj strony, którą posiadać powinna dziś każda firma. Część strony firmowej przypomina wizytówkę, jednak zawartych jest tu o wiele więcej informacji. Ponadto, oprócz strony głównej tworzymy również podstrony oraz wypełniamy je wartościowym contentem. Na stronach firmowych warto zamieścić portfolio, cennik, a także założyć blog wewnętrzny.
  • Portale – rozbudowane strony internetowe, których utworzenie wymaga od nas wyjątkowo dużego nakładu pracy. Są to strony wielotematyczne i wielofunkcyjne, dostarczają rozmaitych informacji, a także umożliwiają założenie konta pocztowego, czy też bloga.
  • Vortale – strony nieco podobne do portali, jednak poruszające tematy tylko z jednej określonej dziedziny. Skupiają jej miłośników oraz profesjonalistów.

Komu zlecić wykonanie strony internetowej?

Nie ma wątpliwości, że jeśli strona internetowa ma spełniać wszystkie swoje zadania, musi zostać wykonana przez cały zespół fachowców różnych specjalności. Niezbędni są profesjonaliści z zakresu:

  • marketingu – mamy doświadczenie w zwiększaniu widoczności strony w sieci, dbamy również o każdy element witryny, dzięki czemu sama w sobie pełni ona funkcję reklamy usług lub produktów.
  • programowania – profesjonalizm programistów jest niezbędny, aby strona była atrakcyjna, ale też sprawnie działała. Przerwy w funkcjonowaniu witryny powodują stratę klientów, pragnących dokonać w danym momencie zamówienia oraz zmniejszają zaufanie do firmy, która przestaje być postrzegana jako fachowa i niezawodna
  • grafiki – wysublimowany zmysł estetyczny nie wystarczy, aby stworzyć odpowiednią szatę graficzną strony. Niezbędne są też doświadczenie oraz umiejętność dostosowania do wymagań rynku
  • contentu – atrakcyjna treść zatrzymuje użytkowników na stronie oraz zachęca do zakupu. Content powinien być także tworzony z myślą o pozycjonowaniu strony, aby zapewnić jej widoczność w wyszukiwarkach.

 

BLUE MONSTER | agencja marketingowa
Marek Jeziorek
CEO | Account Director
marek.jeziorek@bluemonster.pl
T: +48 533 992 662