Mobile first.>

Mobile first.

Dawno minęła era, w której należało przekonać klienta, że jego platforma e-commerce powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych. Jeśli sklepy internetowe wciąż chcą konkurować z aplikacjami sprzedażowymi to powinny być projektowane zgodnie podejściem Mobile First Design 📲

Jak pokazuje raport „App Annie State of Mobile 2022”, Kanał dystrybucji mobilnej nieprzerwanie się rozwija, a typowy użytkownik spędza średnio 4 godziny i 48 minut dziennie korzystając z telefonu. Natomiast według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2022” smartfon po raz pierwszy wyprzedził dotychczasowego lidera (desktop) i stał się najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym przez użytkowników do zakupów online.

Co ciekawe do najczęściej spotykanych problemów podczas zakupów online dokonywanych przez urządzenia mobilne – należą niewygodne wypełnianie formularzy oraz nieodpowiednie dostosowanie platformy w wersji mobilnej.

Skoro wiemy już dlaczego Mobile First jest tak istotny w ecommerce, wyjaśnijmy na czym polega to podejście.

Kierując się popularną w Web Design filozofią Progressive Enhancement w tym przypadku projektowanie e-sklepu należy rozpocząć od najniższej rozdzielczości oraz najmniejszego urządzenia z jakiego w przyszłości może korzystać klient. Istotnym aspektem podczas korzystanie z platformy e-commerce jest doświadczenie użytkownika, które powinno być możliwie jak najbardziej zaspokojone.

Zatem o czym warto pamiętać projektując sklep internetowy?

➡ High readability – nie pozwólcie użytkownikowi się zgubić. Projekt designu platformy powinien być czytelny i przejrzysty. Możliwie uproszczony design to klucz do większej konwersji.
Absorbuj – użytkownicy już dość się naoglądali nudnych sklepów internetowych. Wykorzystaj technologię i przedstaw swoją ofertę w sposób ciekawy wykorzystując np. modele 3D do przedstawienia produktu.

➡ Swipe zamiast przycisku – w przypadku mobilnych wersji e-sklepów klienci coraz chętniej korzystają z interakcji, które nie wymagają klikania w przycisk, a każdy ich ruch na stronie jest dla nich w dużym stopniu przewidywalny.

➡ Content priority – w wersji na telefon treści bardzo często są okrojone lub z optymalizowane pod rozdzielczość ekranu urządzenia. Zastanówcie się jakie treści są naprawdę ważne do przekazania i postawcie tylko na te, które są kluczowe do przekazania informacji użytkownikom.

➡ Szybkość działania – użytkownicy coraz częściej stawiają na szybkość ładowania poszczególnych elementów na stronie oraz sprawne przechodzenie z jednego widoku na drugi. Zbyt wolne działanie wersji mobilnej platformy może wprowadzić użytkownika w irytację i zniechęcić do dalszego korzystania ze strony.

Jakie dobre praktyki mobile first wykorzystujecie w swoich sklepach internetowych?

BLUE MONSTER.
Mateusz Grudziński
IT Project Manager
mateusz.grudzinski@bluemonster.pl