Stworzenie efektywnej kampanii marketingowej, zbudowanie skutecznej strony internetowej, a nawet prowadzenie kampanii w social mediach wymagają dokładnego poznania marki oraz potrzeb klienta. Dlatego naszą współpracę z klientem zawsze zaczynamy od stworzenia briefu.

Czym tak naprawdę jest brief?

Dobrze przygotowany brief pozwala nam zapoznać się z powierzonym zadaniem, a jednocześnie stanowi niejako plan działania, wyznaczając ścieżkę postępowania. Kluczową kwestią jest poznanie oczekiwań klienta, przynajmniej na podstawowym poziomie. Musimy wiedzieć, jakich efektów spodziewa się klient, aby wiedzieć, do czego dążymy. Choć posiadamy obszerną wiedzę marketingową, nie jesteśmy specjalistami w każdej innej dziedzinie, dlatego bardzo ważne jest, aby klient potrafił prawidłowo przedstawić branżę, w której działa. Kolejną kwestią jest produkt, czy też marka, będąca obiektem zainteresowania. Im bardziej szczegółowy jej opis, tym łatwiej zaspokoić nam potrzeby klienta.

Powyższe kwestie są absolutnie podstawowe – wymienione informacje okazują się niezbędne, aby kampania była skuteczna. Niemniej brief może być zdecydowanie bardziej rozbudowany, dzięki czemu nasza praca jest jeszcze szybsza i skuteczniejsza, a dzięki doskonałej znajomości celów działania, nie zawodzimy oczekiwań klienta. Jednak w sytuacji, gdy klient niespecjalnie wie, czego powinien oczekiwać, branżę zna pobieżnie, nie jest też uświadomiony co do specyfiki grupy odbiorców, nie poddajemy się, lecz na własną rękę poszukujemy niezbędnych informacji. W takim przypadku przedstawiamy nasze propozycje klientowi, co powinien zawierać brief i wspólnie ustalamy kolejne kroki współpracy. Poza wymienionymi we wstępie kwestiami podstawowymi, tym, co warto zawrzeć w briefie, są również:

  • grupa docelowa – próbujemy poznać odbiorców produktu, aby nasze działania marketingowe odpowiadały ich preferencjom. Poszukujemy również nowych grup docelowych, które mogą być zainteresowane daną marką.
  • sprecyzowane cele – potrzebne są nie tylko ogólne oczekiwania klienta, ale również konkrety, co chcemy osiągnąć w określonym czasie – jaki jest oczekiwany wizerunek firmy, jaki wynik sprzedażowy będzie zadowalający itd.
  • sposoby ewaluacji – określamy, w jaki sposób ocenione zostanie, czy udało się osiągnąć wyznaczone cele.
  • metody działania – ustalamy, z czego będziemy korzystać w czasie realizacji projektu, na czym oprzemy nasze działania. Przykładowo, w briefie dla interaktywnej kampanii marketingowej musimy określić, jakie media chcemy wykorzystać. Facebook, Instagram, czy może zależy nam, aby zwiększyć widoczność w sieci?
  • założenia dotychczasowych działań – w przypadku briefu kampanii staramy się dowiedzieć, jakie były cele i ambicje prowadzonych w jej ramach działań. Ułatwia nam to analizę wyników i unikanie popełnianych wcześniej błędów.

Każda firma podchodzi nieco inaczej do kwestii briefu, uwzględniając w nim nieco inne informacje. Poza wymienionymi powyżej informacjami wysoko cenimy również wszelkie dane dotyczące wyników sprzedażowych i finansowych firmy, jak i dane o skuteczności dotychczasowej kampanii, strony internetowej czy też np. konta w social media, w zależności od tego, czego dotyczy nasze zadanie.

Co ma na celu brief?

Zasadniczo głównym celem briefu jest stworzenie optymalnej kampanii czy też strony internetowej. Poznajemy markę oraz branżę, co pozwala nam ustalić najlepszą strategię w danym projekcie. W każdej branży inna jest grupa odbiorców, inny poziom rywalizacji między podmiotami oraz zupełnie odmienne zwyczaje. Nie dostosowując się do specyfiki dziedziny działania naszego klienta, niejako przekreślalibyśmy szanse na sukces dalszych działań.

Stworzenie szczegółowego briefu, pozwala nam poznać oczekiwania naszych klientów. Dzięki temu wiemy, na czym zależy im najbardziej. Wiedza ta również nie pozostaje bez wpływu na obieraną strategię i przyjmowane metody działania. Ponadto, kiedy wszystko jest dla nas jasne, klient zawsze dostaje to, czego się spodziewał. Z powyższych względów ważne jest, aby już we wstępnej fazie współpracy określać budżet zlecenia. Informacja ta daje nam wiedzę, z jakim rozmachem możemy działać i z jakich narzędzi korzystać w przygotowywaniu kampanii.

Nie ukrywamy, że brief bardzo ułatwia nam pracę, zwłaszcza iż większość projektów tworzą całe zespoły. Dobry brief sprawia, iż każdy z członków zespołu wie, co robi i do czego dąży. Dlatego tak bardzo zależy nam na stworzeniu estetycznego, czytelnego briefu, dzięki któremu możemy pracować wydajniej i szybciej, realizując projekty klientów w najkrótszym możliwym czasie.

Rodzaje briefów

Informacje zawarte w powyższych segmentach artykułu stanowią ogólny opis briefu oraz celów jego tworzenia. Należy jednak pamiętać, iż jego konstrukcja oraz treść w dużej mierze zależy do tego, co jest tematem dokumentu. Poniżej wymieniono rodzaje najpotrzebniejszych, najczęściej wykorzystywanych briefów.

Brief strony www

Briefy dotyczące tworzenia stron internetowych są mocno zróżnicowane, ze względu na różnorodność samych witryn. Zupełnie inaczej wyglądają bowiem nasze przygotowania do budowy prostej wizytówki, a inaczej, gdy mowa o rozbudowanej stronie firmowej. Większość klientów decyduje się dzisiaj na bardziej złożone strony, co zresztą sami im doradzamy, stąd też ważną rolę odgrywa tu rozbudowany i szczegółowy brief. Powinien on zawierać wszelkie standardowe informacje i wytyczne, które wymieniliśmy wcześniej. Szczególne znaczenie ma określenie pożądanego wizerunku marki oraz grupy docelowej, gdyż czynniki te decydują o wyborze grafik i motywu oraz o charakterze przekazu.

Brief prowadzenia social media

Profile społecznościowe przedsiębiorstw prowadzi się odmiennie w zależności od dziesiątek czynników. O wyborze strategi decyduje branża, w której działa dana firma, renoma przedsiębiorstwa oraz jego cele. Musimy poznać odpowiedzi na pytania: Czy firma działa cały rok, czy może sezonowo? Celem kampanii jest pozyskanie nowych klientów, utrzymanie obecnych, czy może zwiększenie rozpoznawalności marki? Wyjaśnienia wymagają też dziesiątki innych kwestii.  Social media dają olbrzymie możliwości, które można wykorzystać na różne sposoby. Oczekiwania klientów są zatem mocno zróżnicowane, przez co niezwykle istotne jest utworzenie precyzyjnego briefu prowadzenia konta w social media.

Brief kampanii stawiającej na efekt

Ogólne cele kampanii marketingowych mogą być dwa: zwiększenie sprzedaży lub promocja marki. W przypadku kampanii stawiającej na efekt, czyli zwiększenie sprzedaży, bardzo ważne jest jasne sprecyzowanie celów działania oraz metod ich weryfikacji. Rzecz w tym, iż w przypadku tego typu działań ewaluacja jest możliwa niemal natychmiast. Ważne jest również, aby klient poinformował, w jaki sposób chce zwiększyć sprzedaż – przez pozyskanie nowych klientów, czy też zachęcenie obecnych do większych zakupów. Pozwoli to firmie odnieść większy sukces.

Brief jako podstawa działań marketingowych

Brief jest absolutnie niezbędny, jeśli chodzi o organizację pracy oraz planowanie jakichkolwiek działań marketingowych. Im dokładniejszy, bardziej estetyczny i sprawniej skonstruowany brief, tym nasza praca jest szybsza, a efekty bardziej zadowalające. Zdając sobie jednak sprawę, że nie wszyscy klienci są wystarczająco zaznajomieni z pojęciem briefu, wychodzimy im naprzeciw, zadając konkretne pytania i wspólnie poszukując na nie odpowiedzi.

BLUE MONSTER | agencja marketingowa
Marek Jeziorek
CEO | Account Director
marek.jeziorek@bluemonster.pl
T: +48 533 992 662