5 zasad,którymi należy kierować się wybierając domenę dla strony internetowej.>

5 zasad,którymi należy kierować się wybierając domenę dla strony internetowej.

Wybór właściwej domeny to jedna z najważniejszych rzeczy podczas zakładania strony www. To ona jest pierwszym łącznikiem między firmą, a osobą, do której dana usługa jest skierowana. Oczywiste jest, że musi być łatwa do zapamiętania (a co za tym idzie – krótka i na temat) oraz adekwatna do wizerunku przedsiębiorstwa. Niektórzy biznesmeni i marketerzy prześcigają się w zakupie coraz to popularniejszych oraz najprostszych domen, płacąc za nie krocie. Co trzeba wiedzieć o domenach, aby zaistnieć w Internecie?

1.   Nazwa firmy

Często zdarza się, że nazwa przedsiębiorstwa nie pasuje do treści domeny, np. ze względu na długość czy użycie polskich znaków. Warto wtedy skrócić domenę do części nazwy firmy najbardziej wpadającej w ucho i ewentualnie dodać przedmiot usług, oddzielając go myślnikiem.

2.   Końcówka

Gdyby spytać przeciętnego Polaka, jak kończy się adres internetowy, na sto procent powie: .pl bądź .com. Spoglądanie na końcówki globalne takie jak: .biz, .org, .net, .eu niech będzie tylko ostatecznością. Mieszanie końcówek krajowych z globalnymi (np. .com.pl) powinno być jedynie opcją dodatkową.

3.   Koszty

Sukces nie ma ceny. Za najlepszą domenę warto zapłacić więcej na rynku wtórnym. Jednak optymalne zapłaty wahają się w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Niektórzy rejestratorzy proponują również domeny za darmo, płatne dopiero po roku.

4.   Subdomena

To adres internetowy będący częścią ogólnego serwisu (przykładowo: strona specjalisty od stron www – webdesigner.pl zawiera jego ekspercki blog, na który można się dostać za pomocą subdomeny: blog.webdesigner.pl). Niewątpliwie ułatwia dostęp do poszczególnych zakątków portalu i ułatwia jego rozróżnienie.

5.   WWW

Czy wiesz, że strona wpisana z www i bez może okazać się zupełnie inną? Należy więc wybrać, czy adres ma zawierać początek World Wide Web czy też nie. Jeśli adres jest długi, lepiej go pominąć. Wiele zależy też od grupy docelowej – jeśli nie jest za bardzo wyedukowana w tej kwestii, warto go zostawić. Esteci również będą trzymać się tych trzech liter.