Wiecie ile godzin materiałów jest codziennie oglądanych na YouTube na całym świecie? Ponad miliard. Około 70% odtworzeń pochodzi z urządzeń mobilnych. W Polsce z YouTube korzysta 20 milionów użytkowników – czyli ponad połowa populacji naszego kraju. To chyba wystarczające powody, by zainteresować się reklamą na najpopularniejszej platformie do publikacji video na świecie. W niniejszym artykule skupimy się na trzech najpopularniejszych rodzajach reklamy na YT, czyli lokowaniu produktu, materiale dedykowanym i kanale marki.

Rodzaje reklamy na YouTube

  • lokowanie produktu: metoda reklamy znana także z telewizji, polegająca na tym, że w filmie na kanale YouTube znanego twórcy umieszcza się produkt lub informacje o usłudze w kontekście naturalnym dla treści na danym kanale. 

Przykładowo: Lekko Stronniczy i Play, GF Darwin i Orange, Krzysztof Gonciarz i War of Warships

  • materiał dedykowany: to film na kanale danego twórcy, spójny z treściami publikowanymi na kanale, ale stworzony z myślą o danej marce, produkcie czy usłudze, w całości poświęcony danej idei. 

Przykładowo: Red Lipstick Monster i NeoNail, Matura to Bzdura i Durex, Blowek i Nerf

  • kanał marki: włodarze marki decydują się na założenie osobnego kanału na YouTube, na którym królować będą zagadnienia związane z daną grupą produktów czy usług. Najczęściej nie jest to rodzaj reklamy bezpośredniej, lecz treści skierowane do grupy docelowej marki, które mogą ją zainteresować, opakowane w branding. Składa się na niego identyfikacja graficzna, muzyczna, plansze początkowe i końcowe, lokowanie produktów w kadrze oraz informacja werbalna o produkcie czy usłudze.

Przykładowo: Lidl Polska, Studio Tymbark, Allegro

Zalety reklamy na YouTube

Niewątpliwą zaletą lokowania produktu i materiału dedykowanego na kanale twórcy jest to, że zawczasu znamy oglądalność w liczbach oraz przekrój grupy docelowej: wiek, płeć, pochodzenie, zainteresowania. Jest to gwarancja dotarcia do zamierzonej ilości osób o konkretnym profilu, który odpowiada założeniom naszej marki. Dodatkowo, twórcy YouTube znają dobrze swoją społeczność i będą wiedzieli, jak w odpowiedni sposób “opakować” dane działanie marketingowe, by zainteresować widzów produktem bądź usługą – co jest wartością dodaną na etapie kreacji.  

W przypadku kanału marki najczęściej buduje się grupę docelową i zasięgi od zera – chyba że korzysta się z usług influencerów (osób znanych ze swojej działalności w internecie) jako prezenterów lub gości, jak np. w serii “Kuchnia Lidla”, którzy ściągają widzów na kanał dzięki swojej popularności. Najważniejszym aspektem jest jednak silne przywiązanie odbiorcy do marki i możliwość zebrania zaangażowanej społeczności wokół produktów czy usług, które świadczymy. Możliwość ciągłej interakcji z odbiorcami poprzez oceny i komentarze pod filmem pozwala na bieżąco reagować na potrzeby widza i dostosowywać do nich prezentowane treści.

Koszty

Na cenę każdego z wymienionych rodzajów reklam składa się kilka czynników. W przypadku kanału twórcy YT cena będzie zależna od jego ilości subskrypcji, wyświetleń na film, grupy docelowej, długości ekspozycji produktu bądź usługi i kosztów produkcji. Ceny mogą wahać się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych za jeden film. Mimo wszystko ceny są niższe niż stawki np. telewizyjne, a sama grupa odbiorców – mniej przypadkowa i bardziej dopasowana.

Na kanale marki głównym kosztem będzie realizacja, najczęściej po stronie agencji kreatywnej (takiej jak nasza!), na którą składa się koncepcja kanału, scenariusze, realizacja video i obsługa techniczna kanału. Kosztem dodatkowym może być wykorzystanie wizerunku influencera jako prowadzącego lub gościa kanału. 

Jak zacząć przygodę z YouTube?

Napisz do nas! Porozmawiamy o Twoim pomyśle, budżecie i zapotrzebowaniu, i razem stworzymy coś wyjątkowego 💙

Tekst: Magdalena Jaźwińska

BLUE MONSTER | agencja marketingowa
Marek Jeziorek
CEO | Account Director
marek.jeziorek@bluemonster.pl
T: +48 533 992 662